اجرای حکم تخلیه توسط کلانتری ⚖️ 09104245007

در این مقاله قصد داریم به بررسی نحوه اجرای حکم تخلیه توسط کلانتری بپردازیم:

همانطور که می‌دانید مستاجر پس از اتمام قرارداد اجاره باید حتما ملک را در اسرع وقت خالی کند. اگر با این کار را نکند موجر یا همان صاحبخانه می‌توانید حکم تخلیه بگیرید. اجرای حکم تخلیه می‌تواند براساس و با اجازه ارگان‌های حقوقی مختلفی اجرا شود. در این مطلب قصد داریم شما را با اجرای حکم تخلیه توسط کلانتری آشنا کنیم.

منظور از حکم تخلیه چیست؟

تخلیه ملک در روابط میان موجر و مستاجر یکی از موضوعات مهم و چالش‌برانگیز در علم حقوق و محاکم قضایی به شمار می‌رود. در صورتی که مستاجر از اجرای هر یک از بندهای قرارداد اجاره خودداری کند موجر می‌تواند با گرفتن حکم تخلیه، مستاجر را ملزم به تخلیه ملک نماید.

در شرایط عادی و در صورتی که هیچ‌گونه تخلفی از سوی مستاجر صورت نگیرد نیازی به درخواست تخلیه ملک نیست. اما اگر مستاجر به تعهدات خود عمل نکند، موجر می‌تواند درخواست تخلیه ملک را به مراجع قضایی ارائه دهد. سوال مهمی که در اینجا مطرح می‌شود این است که حکم تخلیه توسط کلانتری چگونه اجرا می‌شود؟

برای پاسخ به این سوال باید گفت که روش‌های مختلفی جهت صدور و اجرای حکم تخلیه وجود دارد. یکی از رایج‌ترین قراردادها در جامعه قرارداد اجاره است که بر اساس آن مستاجر مالک منافع ملک اجاره‌ای شده و مبلغ معینی را به عنوان اجاره‌بها به موجر پرداخت می‌کند.

در صورتی که هر یک از طرفین به تعهدات خود عمل نکنند، قانون‌گذار راهکارهایی را برای حل این مشکل پیشنهاد می‌دهد. موجر می‌تواند از وکیل تخصصی در زمینه خلع ید و تخلیه ملک کمک بگیرد تا روند قانونی را به بهترین شکل ممکن طی کند.

 حکم تخلیه به عنوان یکی از مسائل مهم حقوقی زمانی صادر می‌شود که مستأجر به تعهدات خود پایبند نباشد. اختلافات بین موجر و مستاجر اغلب در مراحل اولیه قابل حل هستند اما در صورت بروز چالش‌های جدی محاکم قضایی راهکارهایی را برای حل و فصل این اختلافات در اختیار طرفین قرار می‌دهند.

اجرای حکم تخلیه توسط کلانتری چگونه است؟

عدم تخلیه مستاجر بعد از اتمام قرارداد یکی از مسائلی است که همیشه صاحبخانه‌ها یا مالکین با آن مواجه هستند.

در فرآیند تخلیه ملک اجاره‌ای، اجرای حکم تخلیه توسط کلانتری یکی از مراحل حیاتی است که پس از مراحل دستور تخلیه فوری و صدور دستور تخلیه و ابلاغ آن به مستاجر در صورت امتناع مستاجر از تخلیه ملک به اجرا در می‌آید.

در این شرایط مرجع قضایی از طریق نامه‌ای به کلانتری محل اعلام می‌کند که نسبت به اجرای دستور تخلیه اقدام نماید. در این مرحله، مامورین انتظامی موظف به اجرای دستور قضایی هستند و مقاومت مستاجر تاثیری در انجام این وظیفه ندارد. به طور کلی نحوه اجرای دستور تخلیه توسط کلانتری به شرح زیر است:

بیشتر بخوانید  وکیل مهریه در نورآباد - 09169782085

مراجعه به محل ملک

پس از طی مراحل اداری، یک مامور کلانتری به همراه موجر یا نماینده قانونی او به محل ملک مراجعه می‌کند. اگر مستاجر در محل حضور نداشته باشد حکم تخلیه به همراه یکی از فرم‌های کلانتری از لای درب به داخل ملک انداخته می‌شود و فرم دیگر به موجر یا نماینده قانونی او تحویل داده می‌شود.

مستاجر از این تاریخ به مدت حداکثر ۷ روز فرصت دارد تا ملک را تخلیه کرده و کلید را به کلانتری تحویل دهد. البته ناگفته نماند که در این شرایط حقوق و احترام مستاجر باید حفظ گردد. اگر این سوال برای شما هم وجود دارد که حقوق مستاجر در زمان تخلیه شامل چیست؟ به شما پیشنهاد می‌کنیم با ما همراه باشید.

مراجعه مجدد پس از ۷ روز

در صورتی که مستاجر در مدت تعیین شده ملک را تخلیه نکرده باشد موجر باید مجدداً به کلانتری مراجعه کند. کلانتری پس از انجام مراحل اداری لازم، موجر را به شورای حل اختلاف ارجاع می‌دهد. در شورای حل اختلاف با رأی قاضی و به همراه نماینده دادستان به کلانتری بازگشته و با همراهی مامور انتظامی و یک کلیدساز به محل ملک می‌روند.

در اینجا به شما پیشنهاد می‌کنیم تا مقاله “دستور تخلیه از شورای حل اختلاف” را به طور کامل مطالعه کنید. 

باز کردن درب و تخلیه ملک

کلیدساز در حضور نماینده دادستان درب منزل را باز می‌کند. سپس کلیه اثاثیه مستاجر تخلیه و لیست‌برداری می‌شود. موجر یا نماینده قانونی او به عنوان وکیل اموال مستاجر، لیست وسایل را امضا کرده و پس از تخلیه ملک کلید جدید به موجر تحویل داده می‌شود.

این فرآیند نشان‌دهنده اهمیت رعایت تعهدات قراردادی از سوی مستاجر است. موجر نیز می‌تواند با مشاوره حقوقی از روند قانونی و حقوقی به بهترین نحو بهره‌مند شود. وکیل می‌تواند در تمامی مراحل از جمله اخذ حکم تخلیه، ابلاغ آن و اجرای حکم همراه موجر باشد و او را از جزئیات حقوقی و قانونی مطلع کند. با رعایت این مراحل موجر می‌تواند از حقوق خود در برابر تخلفات مستاجر دفاع کند و ملک خود را بازپس گیرد.

یادداشت پایانی

در این مقاله به جزئیات اجرای حکم تخلیه توسط کلانتری پرداختیم. در طول این مطلب متوجه شدید که پس از صدور دستور تخلیه توسط شورای حل اختلاف، کلانتری مکلف است پس از یک هفته اقدام به تخلیه ملک نماید. ابتدا به مستأجر فرصت داده می‌شود تا ملک را به صورت داوطلبانه تخلیه کند و در صورت عدم همکاری کلانتری با استفاده از قوای انتظامی ملک را تخلیه خواهد کرد

وکیل در تهران