اصطلاحات بیمه برای وکلا

بیمه insurance

بیمه عملی است که به موجب آن یک طرف به عنوان بیمه گر، با متشکل کردن عده ای به عنوان بیمه گذار، تحت یک سازمان منظم به نام شرکت بیمه تعهد می کند که در صورت بروز خطر موضوع بیمه و وارد آمدن زیان به مورد بیمه، زیان وارده را جبران نموده و یا مبلغ معینی را بپردازد.

اصطلاحات بیمه

حادثه و درمان accident & health

یکی از انواع بیمه است که شامل دو دسته می شود: حوادث شخصی و هزینه های درمان . در بیمه نامه های حوادث شخصی در صورت فوت یا جراحت ناشی ازحادثه ، مبلغی به صورت یکجا یا دوره ای پرداخت می شود . بیمه هزینه های درمان ، هزینه های معالجه را می پردازد.

حادثه قهری ; بلای آسمانی act of God

حادثه ای است که کسی در وقوعآن دخیل نیست (مانند سیل ، زلزله ، طوفان و …)،حادثه قهری بیمه پذیر است .

آکچوئر; محاسب نرخ بیمه actuary

فردی است حرفه ای و متخصص در استفاده از اصول ریاضی و قانون احتمالات برای حل مسائل مالی بلند مدت به ویژه در خصوص پرداخت مستمری در بیمه زندگی و سرمایه گذاری .

نماینده بیمه agent

شخصی است که برای یک شرکت بیمه ، به فروش بیمه نامه اقدام می کند.

تمام خطر all risks

پوشش وسیع تری است که در بیمه اموال ارائه می شود و هر نوع زیان و صدمه ای راکه در بیمه نامه اولیه استثنا شده است نیز تحت پوشش قرار می دهد.

مقرری بیمه عمر annuity

ترتیباتی است که براساس آن شرکت بیمه ، سالیانه درآمد منظمی به بیمه گذارپرداخت می کند. این مقرری معمولا در بیمه زندگی و هنگامی که حق بیمه به صورت یکجا پرداخت شده مطرح می شود( مقرری سالیانه ، امروزه در فواصل زمانی دیگری نیز قابل پرداخت است).

قاعده نسبی average clause

چنانچه بیمه گذار اموال خود را ، به اشتباه یا سهوا ، کمتر از قیمت واقعی آن ها بیمه کرده باشد ، در هنگام پرداختخسارت به همان نسبت از خسارت پرداختی کسرمی شود [ماده 10 قانون بیمه ایران]. برای مثال ، اگر ارزش اعلام شده برای بیمه کردن اموال 20 درصد کمتر از قیمت واقعی آن باشد، شرکت بیمه هم 20 درصد ازخسارت های به وجود آمده را کسر خواهد کرد و بقیه را به بیمه گذار می پردازد.

سرمایه بیمه زندگی benefit

پولی است که شرکت بیمه بعد از ادعای خسارت یا موقع تعیین شده به ذی نفع بیمه نامه می پردازد.

هزینه استهلاک betterment

چنانچه بعد از حادثه و تعویض یا تغییر اموال آسیب دیده ، بیمه گذار در وضعی بهتراز قبل از حادثه قرار گیرد، مبلغی از خسارت ها به صورت هزینه استهلاک کسر می شود . این کار باعث جلوگیری از سوء استفاده از بیمه و ایجاد حوادث عمدی می شود.

دلال بیمه ; کارگزار broker

شخصی است که طبق مقررات ، شرایط و مجوز فعالیت دلالی بیمه را دارد ومی تواند ضمن ارائه مشاوره به بیمه گذاران برای اخذ پوشش بیمه ای به هریک ازشرکت های بیمه مراجعه کند.

بیمه ساختمان buildings insurance

بیمه نامه ای است که بنای خانه یا دیگر ساختمان ها را در قبال خطرهای متعددتحت پوشش قرار می دهد.

ظرفیت شرکت بیمه capacity

توانایی شرکت بیمه برای صدور بیمه نامه و قبول پوشش بیمه ای را ظرفیت شرکت بیمه می گویند و به سرمایه و ذخایر مالی شرکت بیمه وابسته است.

شرکت بیمه کپتیو; شرکت های بیمه اختصاصی captive insurer

شرکت هایی هستند که معمولا مؤسسات بزرگ تأسیس می کنند و تأمین مالی ریسک های مربوط به آن مؤسسه را برعهده دارند.

گواهینامه certificate

سندی است که بیمه گر اضافه بر بیمه نامه برای بیمه گذار صادر می کند تا به هنگام لزوم به مراجع ذی ربط ارائه نماید تا نشان دهد که بیمه نامه لازم را دارد. برای مثال ،گواهی بیمه برای کارفرمایان که به هنگام مراجعه مأموران به آنان نشان می دهند. ازآنجا که ممکن است بیمه نامه مفصل و شامل اوراق متعدد باشد، به همراه داشتن ودست یابی به آن آسان نیست . به همین دلیل ، گواهینامه صادر می شود.

ادعای خسارت claim

هنگامی که بیمه گذار یا ذی نفع براساس شرایط بیمه نامه در پی دریافت خسارت ازبیمه گر است به آن ادعای خسارت می گویند (در زبان فارسی ، مترادف “خسارت”به کار می رود).

بیمه مشترک co-insurance

این مفهوم هنگامی به کار می رود که چند شرکت بیمه در پوشش یک خطر معین سهیم می شوند و هر کدام بخشی از آن را به عهده می گیرند.

بیمه نامه های تجمعی زندگی collective life policies

نوعی از بیمه نامه های گروهی زندگی است که عموما سازمان های اعتباری برای پوشش خطر وصول نشدن وام های پرداختی به دیگران استفاده می کنند و ارتباطی به بیمه نامه های گروهی که کارفرمایان برای کارکنان خود می گیرند ندارد.

کارمزد commission

درصدی از حق بیمه است که شرکت بیمه در ازای فروش هر بیمه نامه به نماینده یاکارگزار می پردازد.

بیمه جامع comprehensive insurance

بیمه نامه ای است که مجموعه ای از خطرهای مشخص را تحت پوشش می گیرد.

شرایط بیمه نامه conditions

قسمتی از بیمه نامه است که در آن قواعدی مطرح می شود و بیمه گر و بیمه گذار باید آن ها را رعایت کنند. برای نمونه ، بیمه گذار موظف است که از اموال تحت پوشش بیمه به خوبی مراقبت کند و وقوع حادثه را در اولین فرصت به اطلاع بیمه گربرساند.

خسارت های تبعی consequential loss

در برخی از بیمه نامه ها علاوه بر خسارت های مستقیم ، خسارت های غیرمستقیم وتبعی ناشی از حادثه هم تحت پوشش قرار می گیرد. برای نمونه ، در حادثه آتش سوزی یک واحد تولیدی ، کاهش یا قطع درآمد و سود ناشی از توقف فعالیت کارخانه هم تحت پوشش قرار می گیرد. بنابر این ، بیمه گر در قبال خسارت های تبعی تعهدی ندارد مگر این که در بیمه نامه تصریح شده باشد.

بیمه نامه اثاث منزل contents policy

بیمه نامه ای است که محتویات خانه رادرقبال خطرهای متعددتحت پوشش قرارمی دهد.

شرط مستمری contingent annuities

در برخی از بیمه های زندگی شرط می شود، چنانچه حادثه مشخصی اتفاق افتد ، شرکت بیمه مقرری پرداخت کند.

شرط قابل تبدیل convertible term

اگر این شرط در بیمه نامه زندگی گنجانده شود، بیمه گذار می تواند بیمه نامه زمانی خود را بدون نیاز به معاینات پزشکی مجدد به یکی از بیمه نامه های تمام عمر یاعمر و پس انداز تبدیل کند.

گواهی موقت cover note

برگه ای است که تا هنگام آماده شدن بیمه نامه به بیمه گذار می دهند و سند موقت داشتن پوشش بیمه ای تلقی می شود.

بیمه بیماری وخیم critical illness

در این بیمه چنانچه بیمه شده به بیماری وخیمی که زندگی وی را به خطر اندازدمبتلا شود ، شرکت بیمه مبلغی را به صورت یکجا پرداخت می کند.

بیمه عمر زمانی نزولی ; سرمایه نزولی decreasing term insurance

طبق شرطی که در برخی از بیمه نامه های زندگی قید می شود، سرمایه بیمه نامه باگذشت هر سال به مقدار مشخصی کم می شود تا در نهایت به صفر برسد . این شرط برای کسانی مفید است که با گذشت زمان نیاز آنان به پوشش بیمه ای کم می شود . برای مثال ، کسانی که وام گرفته اند و هر ماه قسط آن را می پردازند.

مستمری معوق; مستمری تأخیری deferred annuities

چنانچه شروع پرداخت مستمری بعد از گذشت سال های مشخصی از عمر یارسیدن به سن مشخصی( معمولا هنگام بازنشستگی ) باشد ، به آن مستمری معوق می گویند . این موضوع برای تداوم زندگی مطلوب بیمه گذار بعد از تغییر وضعیت درآمدی است .

سرمایه از کارافتادگی disability benefit

در بیمه های زندگی چنانچه بیمه شده به طور دایم از کار افتاده شود سرمایه ازکارافتادگی به او پرداخت می کنند. چنانچه بیمه شده بعد از کارافتادگی فوت کندوجه دیگری به بازماندگان وی پرداخت نخواهد شد. یمه شده

پوشش مسؤولیت کارفرما employer’s liability coverage

یکی از انواع بیمه است که بیشتر کارفرمایان برای پوشش در قبال خسارت های ناشی ازحوادث هنگام کارکه موجب صدمه به کارگران و ادعای خسارت می شود، اخذمی کنند.

الحاقیه endorsement

نوشته ای است که به بیمه نامه ضمیمه می شود و جزء جدایی ناپذیر آن به حساب می آید. در واقع ، تغییراتی که بعدا در بیمه نامه به وجود می آید، معمولا از طریق صدور الحاقیه انجام می پذیرد.

بیمه نامه عمر مختلط پس انداز endowment policy

یکی از انواع بیمه های زندگی است که طبق آن بعد از مدت معینی یا در صورت فوت بیمه گذار ( هرکدام زودتر باشد ) سرمایه بیمه نامه پرداخت می شود.

بیمه نامه مازاد excess of loss policy

در این بیمه نامه برای جلوگیری از افزایش هزینه های بیمه گر حداقلی از خسارت رابیمه گذار پرداخت می کند. برای مثال ، خسارت های تا 10 هزار تومان را بیمه گذارپرداخت می کند ولی چنانچه خسارت بیشتر از این مقدار باشد ، همه آن را بیمه گر پرداخت خواهد کرد.

استثناآت exclusion

بخشی از قرارداد است که دامنه پوشش بیمه نامه را محدود می سازد; بر این مبنا درمواردی پوشش اموال ، اشخاص یا حادثه محدود می شود و در مواردی اصلا تحت پوشش قرار نمی گیرد.

پرداخت ارفاقی extra payment

در بیمه نامه های زندگی می توان شرط نمود که چنانچه بیمه شده بر اثر حادثه فوت کند، سرمایه پرداختی به ذی نفع دو برابر مقداری باشد که بر اثر فوت طبیعی پرداخت می شد.

بیمه نامه صداقت و امانت کارکنان fidelity guarantee policy

بیشتر بخوانید  امضای الکترونیک

بیمه نامه ای است که خطر ناشی از سوء نیت و خلاف کاری کارکنانی را که به منابع مالی دست رس دارند تحت پوشش قرار می دهد.

بیمه غیرزندگی عمومی general insurance

بیمه هایی که دوره پوشش آن ها کوتاه مدت و معمولا یک سال است .

بیمه مسؤولیت عمومی general liability insurance

این بیمه نامه مسؤولیت قانونی افراد را در قبال صدمه ، زیان یا هر زیانی که به طورناخواسته به دیگران وارد آورد تحت پوشش قرار می دهد.

کارت سبز green card

مدرکی است برای افرادی که در کشورهای دیگر رانندگی می کنند تا نشان دهند که آنان حداقل پوشش بیمه ای لازم را طبق قوانین کشور محل مسافرت دارند; درصورت بروز حادثه ، خسارت را در همان کشور، نماینده دفتر کارت سبز پرداخت خواهد کرد.

بیمه عمر گروهی group life insurance

بیمه نامه ای است که همزمان تعدادی از کارکنان یا کارگران یک سازمان را تحت پوشش قرار می دهد. این نوع بیمه معمولا در گروه های کارفرمایی و کارگری رایج است و کارفرما، کارگران را به میزان چند برابر حقوق آنان ، بیمه عمر به شرط فوت می کند.

بیمه درمانی گروهی gruop permanent health insurance

بیمه ای است که کارفرمایان اخذ می کنند تا کارگران یا کارکنان را در قبال هزینه درمان بیماری ها تحت پوشش قرار دهند.

مستمری بیمه بازنشستگی گروهی group personal pensions

کارکنانی که تحت سرپرستی یک کارفرما باشند با این بیمه تحت پوشش قرارمی گیرند و بعد از بازنشستگی ، مبلغی را علاوه بر حقوق بازنشستگی به صورت مستمری از شرکت بیمه دریافت می کنند.

بیمه تعطیلات holiday insurance

این بیمه وقایعی را که در مسافرت و تفریح امکان وقوع دارند تحت پوشش قرارمی دهد. پوشش این بیمه معمولا شامل هزینه حوادث شخصی ، هزینه درمان درخارج ، گم شدن چمدان و هزینه های لغو ناخواسته مسافرت است .

بیمه منزل مسکونی home service

بیمه منزل مسکونی ساختمان و محتویات منزل مسکونی را همراه با هزینه های اضافی دیگری ( مانند هزینه پیگرد قانونی افراد) تحت پوشش قرار می دهد.

مستمری آنی immediate annuties

در این نوع بیمه ، شرکت بیمه بلافاصله بعد از فروش بیمه نامه یا مدت کوتاهی پس از آن ، پرداخت مستمری را آغاز می کند.

بیمه باسرمایه افزایشی increasing term

در این نوع بیمه نامه زندگی ، سرمایه بیمه نامه با گذشت هر سال براساس درصدمعینی از سرمایه اولیه افزایش می یابد. این بیمه نامه برای افرادی طراحی شده که به دلیل افزایش سالیانه حقوق ، توانایی پرداخت حق بیمه بیشتری دارند و ارزش زندگی آنان هم رو به افزایش است .

اصل جبران غرامت indemnity

طبق این اصل بیمه گر خسارت بیمه گذار را فقط به مقداری خواهد پرداخت که بیمه گذار در شرایط بلافاصله قبل از حادثه قرار گیرد . البته مقدار خسارت پرداختی هیچ گاه بیشتر از تعهد بیمه گر( بیمه نامه )نخواهد بود . این تعریف در واقع ، مفهوم عملی بیمه و علت وجودی قراردادهای بیمه است .

سرمایه براساس شاخص index-linked

در برخی از بیمه نامه های زندگی برای مقابله با تورم و کم شدن ارزش سرمایه بیمه نامه شرطی می گذارند که سرمایه بیمه نامه موقع پرداخت براساس یک شاخص تعریف شده مثل شاخص قیمت سهام بورس یا ارزش طلا محاسبه و پرداخت شود.

بیمه ازکارافتادگی دایم انفرادیindividual permanent health insurance

در این بیمه چنانچه بیمه شده براثر بیماری یا حادثه نتواند کار کند دستمزد وی تاهنگامی که بتواند کار کند یا تا زمانی که بازنشسته شود به وی پرداخت خواهد شد.

بیمه نامه انفرادی زندگی individual policy

بیمه نامه ای که فرد با آن زندگی خود یا وابستگان را تحت پوشش قرار دهد.

نفع بیمه پذیر insurable interest

یکی از اصول فعالیت بیمه ای است که براساس آن هر فرد در صورتی می تواندپوشش بیمه ای اخذ کند که در صورت تحقق حادثه تحت پوشش ، به آن شخص زیان مالی وارد شود.

بیمه insurance

خدمتی است برای جبران مالی پیامد وقایعی که ممکن است اتفاق بیفتد یا نیفتد.

شرکت بیمه insurance company

شرکتی است که در ازای حق بیمه ای که دریافت می کند و براساس بیمه نامه ای که می فروشد، خطرهایی را تقبل و پیامد آن ها را به صورت مالی جبران می کند. شرکت بیمه ممکن است به شکل متقابل ( در تملک بیمه گذاران ) یا سهامی ( در تملک سهامداران) باشد.

بیمه شده insured

فردی که با بیمه نامه تحت پوشش قرار گرفته است .

بیمه گر insurer

همان شرکت بیمه است .

واسطه بیمه ای intermediary

همان دلال یا نماینده شرکت بیمه است .

سرمایه گذاری investment

در اختیار گذاشتن پول نزد شخص دیگری در جهت استفاده از آن و بازگشت سود به صورت بهره ثابت یا سود سهام که ممکن است ایجاد شود.

درآمد سرمایه گذاری investment income

درآمدی است که بیمه گر از محل سرمایه گذاری حق بیمه هایی به دست می آورد که هنوز صرف پرداخت خسارت نشده است .

بیمه عضو مؤثر key person insurance

چنانچه یکی از کارکنان کلیدی که ادامه فعالیت سازمان به وجود او وابسته است ،فوت کند، این بیمه ، هزینه جایگزینی یا آموزش افراد برای جایگزینی وی و نیزهزینه کاهش سود دهی سازمان را پرداخت می کند.

بیمه هزینه های پیگرد قانونی legal expenses insurance

طبق شرایطی که در این بیمه نامه قید شده ، هزینه پیگردهای قانونی تحت پوشش قرار می گیرد.

مقدار حق بیمه level premium

حق بیمه ای است که طبق شرایط بیمه نامه به بیمه گر پرداخت می شود.

مسؤولیت liability

منظور، مسؤولیت قانونی است که در قبال عمل ناخواسته صدمه زدن به دیگر افرادیا خسارت وارد آوردن به اموال آن ها برای شخص ایجاد می شود.

امید به زندگی life expectancy

متوسط طول دوره ای احتمالی است که افراد با توجه به سن فعلی ، سلامت وشغل شان زنده می مانند.

اعضای لویدز Lloyd’s members

افرادی هستند که بیمه نامه های لویدز را صادر می کنند. اینان تمام دارایی شخصی خود را برای پرداخت خسارت ها ، تضمین می کنند.

لویدز لندن Lloyd’s of London

بازار بیمه ای است که در قالب سندیکاها سازمان یافته و اغلب بیمه نامه ها را صادرمی کند.

حق بیمه مازاد loading

به معنای آن است که از بیمه گذار به علت موقعیت ویژه ،بیشتر از (میانگین) رشته بیمه مربوط، حق بیمه دریافت شود.

بیمه مراقبت های طولانی long-term care insurance

این بیمه هزینه مراقبت های طولانی را پوشش می دهد و بیشتر متوجه افراد کهن سالی است که درخانه سال مندان به مراقبت طولانی نیاز دارند.

بیمه های بلندمدت long-term insurance

بیمه خطرهایی است که دامنه پوشش آن ها در یک دوره بیشتر از یک سال است وحق بیمه آن ها از ابتدا براساس دوره بلند مدت محاسبه می شود. این نوع قراردادهای بیمه ای همانند بیمه های زندگی و پس انداز، منبع سرمایه گذاری ارائه می کنند.

بازرس خسارت loss adjuster

شخص مستقلی است که از شرکت بیمه دستمزد دریافت می کند و برای پاسخ به این پرسش ها به بررسی می پردازد: آیا خسارت ادعا شده تحت پوشش بیمه است و مربوط به بیمه گذار شرکت بیمه ؟ مقدار خسارت قابل پرداخت چه قدر است ؟

ارزیاب خسارت loss assessor

شخصی که از طرف بیمه گذاران به مذاکره با بیمه گر درباره خسارت ادعا شده می پردازد.

بیمه بدنه کشتی و هواپیما marine aviation and transport

این بیمه خسارت وارد شده به کشتی و هواپیما را تحت پوشش قرار می هد.

بیمه باربری دریایی marine insurance

خسارت وارد شده به محموله وسایل حمل و نقل در هنگام بارگیری و تخلیه ، با این بیمه تحت پوشش قرار می گیرد.

موعد پرداخت maturity

تاریخی است که برای زمان پرداخت سرمایه بیمه های عمر و پس انداز توافق وتعیین شده و در آن هنگام سرمایه بیمه نامه و دیگر مزایای آن قابل پرداخت است .

بیمه خراب شدن ماشین آلات mechanincal breakdown insurance

پوشش هزینه خراب شدن ماشین آلات ، اتوموبیل و لوازم منزل با این بیمه انجام می گیرد.

بیمه غرامت رهن mortgage indemnity insurance

این بیمه زیان مؤسساتی را که وام رهنی می دهد تحت پوشش قرار می دهد تاچنانچه ملک یا کالای مورد رهن (مرتهن ) کمتر از مقدار وام پرداختی فروخته شدآن ها متحمل زیان نشوند و شرکت بیمه زیان آن را پرداخت کند.

بیمه نامه تضمین پرداخت اقساط وام رهنی mortgage payment protection policy

پوشش این بیمه در مواردی است که پرداخت های ماهانه وام به عللی همچون حادثه ، بیماری یا بیکاری وام گیرنده انجام نشود.

بیمه نامه مانده بدهکار mortgage protection policy

براساس این نوع بیمه نامه عمر، در مواردی که وام گیرنده قبل از پرداخت همه اقساط وام فوت کند، شرکت بیمه پرداخت بقیه اقساط را برعهده می گیرد.

بیمه نامه های جامع وام رهنی mortgage-related policies

از این بیمه نامه ها، هم به صورت تضمین وام رهنی استفاده می شود و هم به صورت نوعی وسیله پس انداز برای بازپرداخت وام در موعد مقرر به کار می رود.

بیمه مسؤولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی motor insurance

این بیمه مسؤولیت های قانونی ناشی از استفاده از اتوموبیل را که براثر زیان وخسارت به دیگر افراد وارد می شود تحت پوشش قرار می دهد.

متقابل mutual

شرکت بیمه ای است که مالک آن بیمه گذاران همان شرکت هستند.

بیمه جایگزینی با نو new-for-old

این پوشش برای مواردی است که شی ء صدمه دیده با شی ء نو جایگزین شود وبیمه گر هزینه استهلاک و استفاده از شی ء کهنه را از خسارت پرداختی کسر نکند.

بیشتر بخوانید  فرار مالیاتی ⚖️ 09104245007

تخفیف عدم خسارت no claim discount; bonus

هنگامی که در یک دوره پوشش (به ویژه در بیمه های اتوموبیل ) بیمه گذار خسارتی از بیمه گر نگرفته باشد، برای تجدید بیمه نامه در دوره بعد مقداری از حق بیمه به صورت تخفیف کاسته می شود.

بیمه مستمری گروهی occupational pensions

مستمری که کارفرما برای کارگران تمهید می کند. حق بیمه را کارفرما و کارگران می پردازند. مقدار مستمری به دو روش قابل محاسبه است :

1. براساس مزایای دریافتی کارگران که بر مبنای حقوق و سابقه خدمت آنان محاسبه خواهد شد

2. بر مبنای مقدار حق بیمه های پرداختی و حاصل جمع آن ها هنگام بازنشستگی .

بیمه زیان پولی pecuniary loss

این نوع بیمه هر نوع زیان مالی را که ممکن است به علت اختلال در فعالیت اقتصادی و وام های رهنی اتفاق افتد تحت پوشش قرار می دهد.

مستمری pension

حقوقی است که بعد از بازنشستگی به افراد پرداخت می شود.

مستمری سالیانه pension annuities

حقوقی که به طور سالیانه از محل بیمه نامه های مستمری قابل پرداخت است .

بیمه ازکارافتادگی دایم permanent health insurance

در این بیمه نامه تا زمانی که بیمه گذار به علت حادثه یا بیماری قادر به کارکردن نباشد به وی حقوق پرداخت می شود. این پرداخت معمولا تا هنگام بازنشستگی ادامه می یابد.

نرخ تداوم persistency

نرخی است که براساس آن بیمه گذاران ، بیمه نامه عمر خود را نزد بیمه گر ادامه می دهند.

بیمه حوادث شخصیpersonal accident insurance

در این بیمه نامه چنانچه بیمه شده در حادثه ای مجروح شود، بیمه گر مبلغ مشخصی به وی پرداخت می کند . هم چنین اگر حادثه به معلولیت منجر شود براساس نوع آن ، پرداخت ها به صورت هفتگی ، دوره ای یا یکجا انجام می گیرد.

مستمری انفرادی personal pension

قراردادهایی است که براساس آن ها، بیمه گذار در دوران شاغل بودن خود به شرکت بیمه حق بیمه پرداخت می کند تا بعد از بازنشستگی ، درآمدی به صورت مستمری به وی پرداخت شود.

بیمه بدی آب و هوا pluvius insurance

این بیمه زیان های ناشی از بدی آب و هوا را تحت پوشش قرار می دهد.

بیمه نامه policy

سندی است که جزئیات کامل قرار داد بین بیمه گر و بیمه گذار در آن نوشته شده است .

بیمه گذار policyholder

شخص یا سازمانی است که بیمه گر برای او بیمه نامه صادر می کند و معمولا منافع بیمه نامه به وی پرداخت می شود.

بیمه زیان ناشی از عملیات تروریستی pool re

یک صندوق بیمه اتکایی است که با پشتیبانی دولت( انگلیس ) زیان های بیشتر از100 هزار پوند را که در نتیجه حملات تروریستی در انگلستان به بار آیند، پرداخت می کند.

حق بیمه premium

مبلغی است که بیمه گذار برای بیمه به بیمه گر پرداخت می کند.

بیمه درمان خصوصی private medical insurance

هزینه های معالجات پزشکی خصوصی با این بیمه نامه قابل پرداخت است .

بیمه نامه مسؤولیت محصول product liability policy

این بیمه تولید کنندگان را در قبال مسؤولیت زیان های ناشی از معیوب بودن محصولاتی که می فروشند تحت پوشش قرار می دهد.

بیمه نامه جبران غرامت (خسارت ) حرفه ای professional indemnity insurance

این بیمه نامه متخصصان رشته های مختلف را در قبال خسارت های ناشی ازاشتباهات و غفلت های هنگام کار تحت پوشش قرار می دهد.

بیمه اموال property damage

این نوع بیمه ها، اموال مشخصی را که ممکن است بر اثر حوادثی همچون آتش سوزی ، طوفان یا دزدی زیان ببینند یا خراب شوند تحت پوشش قرار می دهد.

برگه پیشنهادproposal form

برگه درخواست پوشش بیمه ای است که بیمه گذارتکمیل می کند.

پیشنهاد دهنده proposer

شخص یا شرکتی است که برای گرفتن بیمه درخواست می دهد.

بیمه نامه مسؤولیت عمومی public liability policy

مسؤولیت های قانونی که براثر وارد آوردن صدمه یا زیان غیر عمدی به دیگران ایجاد می شود، با این بیمه نامه تحت پوشش قرار می گیرد.

نرخ rate

قیمت بیمه نامه است که معمولا به صورت هزینه یک واحد پوشش بیان می شود.برای مثال ، 1000 ریال برای هریک میلیون ریال سرمایه تحت پوشش.

بیمه اتکایی reinsurance

بیمه اتکایی پوششی است که شرکت های بیمه می توانند با خرید آن ، همدیگر را درقبال خسارت های بزرگ حمایت کنند.

بیمه نامه با قابلیت تعویق حق بیمه یکجا renewable single premium policy

در برخی از بیمه نامه هایی که تمام حق بیمه آن یکجا پرداخت می شود، بی آن که درقرارداد ذکر شود، بیمه گذار از این مزیت برخوردار است که می تواند حق بیمه رادیرتر پرداخت کند.

شرط تمدید renewable term

این شرط به بیمه گذار اختیار می دهد که بعد از دوره زمانی مشخصی ، بدون نیاز به ارائه مدارک پزشکی بیشتر، بتواند دوره پوشش بیمه نامه خود را افزایش دهد،مشروط به آن که سن بیمه شده به بالاتر از 65 سال نرسد.

اعلام برای تمدید بیمه نامه renewal notice

نامه ای است که مدتی قبل از پایان اعتبار بیمه نامه ، برای بیمه گذار فرستاده می شودو از وی برای تمدید بیمه نامه و پرداخت حق بیمه دعوت به عمل می آید.

سرمایه افزوده reversionary bonus

در بیمه های عمر توأم با مشارکت در منافع ، مبلغی که از محل سهم بیمه گذار درسود شرکت بیمه ، به سرمایه بیمه نامه افزوده می شود، سرمایه افزوده نام دارد که درپایان مدت یا در صورت بروز حادثه قبل از موعد پرداخت قابل دریافت است .

بیمه نامه های پس انداز saving policies

نوعی از بیمه نامه های زندگی است که از آن ها به صورت وسیله ای برای پس اندازاستفاده می شود.

بیمه نامه با حق بیمه یکجا single premium policy

نوعی از بیمه نامه های بلند مدت است که تمام حق بیمه آن در یک نوبت به طوریکجا پرداخت می شود.

توان مالی برای ایفای تعهدات solvency margin

مقدار ذخایر شرکت بیمه است به نحوی که تکافوی تعهدات شرکت را بنماید.

اصل جانشینی subrogation

به موجب این اصل بعد از جبران هر خسارت ، تمام حقوق قانونی که ممکن است به علت آن حادثه متوجه بیمه گذار شده باشد به بیمه گر منتقل می شود.

سرمایه تحت پوشش بیمه sum insured

ارزشی است که هر دارایی به آن مقدار بیمه شده و حداکثر مبلغی است که شرکت بیمه برای هر خسارت خواهد پرداخت . در بیمه زندگی مبلغی است که بیمه گرپرداخت آن را تضمین کرده و ممکن است سرمایه افزوده هم به آن اضافه شود.

ارزش بازخریدی surrender value

در نوع ویژه ای از بیمه زندگی چنانچه قبل از موعد پرداخت مزایا، بیمه نامه به عللی تداوم نیابد، کمتر از سرمایه ای که در بیمه نامه نوشته شده به بیمه گذار پرداخت می شود که به آن سرمایه مخفف می گویند. سرمایه مخفف شامل همه بیمه های زندگی نمی شود.

سندیکا syndicate

در لویدز لندن به گروهی از بیمه گران که در زمینه معینی فعالیت می کنند، سندیکاگفته می شود.

بیمه نامه زمانی temporary policy

یک نوع پوشش زندگی است که فقط برای مدت معینی معتبر است . در این بیمه نامه تنها در صورتی که بیمه شده در مدت اعتبار بیمه نامه فوت کند، سرمایه بیمه نامه پرداخت خواهد شد.

شخص ثالث third party

شخصی غیر از بیمه گذار و بیمه گر است که در یک حادثه تحت پوشش بیمه خسارت می بیند.

سود تجاری trading result

سود یا زیان کلی بیمه گر است که حاصل جمع مانده عملیات بیمه گری و سودسرمایه گذاری است .

کم بیمه شدگی underinsurance

وقتی گفته می شود که سرمایه بیمه شده برای پوشش حداکثر خسارت یا زیان ممکن ، کافی نباشد.

ریسک بیمه ناپذیر unisurable risk

در جایی که وقوع حادثه و بروز خسارت اجتناب ناپذیر است (مانند خانه ای که آتش گرفته یا شخصی که به بیماری مهلکی دچار شده است ) ریسک بیمه ناپذیراست . هم چنین ، در جایی که خسارت به طور تدریجی در حال وقوع است نیزریسک بیمه پذیر نیست . برای مثال ، زنگ زدن فلزات یا کنش و واکنش شیمیایی .

کمال حسن نیت utmost good faith

یکی از اصول بیمه ای است که براساس آن بیمه گذار موظف است تمام اطلاعات مرتبط با خطر موضوع بیمه را در اختیار بیمه گر قرار دهد.

معافیت از پرداخت حق بیمه waiver of premium

یکی از مزایای اختیاری بیمه زندگی است و به معنای آن است که چنانچه بیمه گذاربراثر بیماری یا آسیب دیدگی جسمانی نتواند حق بیمه را پرداخت کند، شرکت بیمه حق بیمه ها را خواهد پرداخت .

بیمه ضمانت کالا warranty insurance

این بیمه هزینه های تعمیر لوازم منزل را تحت پوشش قرار می دهد.

بیمه نامه تمام عمر whole life policy

بیمه نامه ای است که در آن حق بیمه در تمام عمر یا تا زمان مشخصی پرداخت می شود و مزایای بیمه هر زمان که شخص بیمه شده فوت کند به بازماندگان پرداخت خواهد شد.

بیمه نامه همراه با سود with-profit bonds

نوعی بیمه نامه با حق بیمه یکجاست که حق بیمه های پرداخت شده در محل هایی همچون سهام شرکت ها، اوراق قرضه با نرخ بهره ثابت ، دارایی های سودآور و پول سرمایه گذاری می شود.

خسارت کلی write-off

اتوموبیل صدمه دیده ای که با تعمیر درست نشود یا هزینه تعمیر آن از ارزش قبل ازتصادف بیشتر باشد.

حق بیمه سالیانه yearly premium

حق بیمه ای است که در آخر هر دوره براساس شرایطی که در بیمه نامه مشخص می شود پرداخت آن تکرار می گردد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1050 میانگین: 5]