تعریف پشت نویسی اجاره نامه و نکات آن ⚖️ 09104245007

در این مقاله قصد داریم به تعریف پشت نویسی اجاره نامه و نکات آن بپردازیم:

در صورت تمایل مستاجر یا موجر به ایجاد تغییر یا تمدید اجاره نامه، بدون نیاز به مراجعه به املاک و تنظیم قرارداد جدید، می توان با پشت نویسی قرارداد فعلی، مفاد مورد نظر را اضافه یا اصلاح کرد. در ادامه این نوشته، نحوه پشت نویسی و ظهرنویسی قرارداد اجاره را به شما آموزش خواهیم داد.

قرارداد اجاره چیست؟

قرارداد اجاره سندی است که مالک، ملک یا زمین خود را طبق شرایط و تعهدات، برای مدت زمانی مشخص به شخص دیگر و به عبارتی به مستاجر واگذار می‌کند. 

مستاجر در ازای سکونت در مال مورد اجاره، مبلغی را به عنوان اجاره بها به مالک یا موجر در موعد مقرر پرداخت می‌کند.  قرارداد اجاره برای طرفین بسیار حائز اهمیت است و باید با دقت و ظرافت کامل تنظیم شود، به همین دلیل توصیه ما به شما عزیزان چنین است که هنگام تنظیم هر نوع قرارداد اجاره‌ای از یک وکیل حرفه‌ای و مجرب مشاوره حقوقی دریافت کنید تا از بروز اختلافات در آینده جلوگیری شود. نکات مهم قرارداد اجاره که باید در اجاره‌نامه قید شود، عبارتند از:

ماده 1 – مشخصات طرفین قرارداد

ماده 2- موضوع قرارداد 

ماده 3- مدت قرارداد

ماده 4- اجاره بها و نحوه پرداخت 

 ماده 5- تسلیم مورد اجاره

ماده 6- شرایط و آثار قرارداد

ماده 7- موارد فسخ قرارداد

ماده 8- تضمین قرارداد

ماده  9- فورس ماژور

ماده 10- حل اختلاف 

یکی از حائز اهمیت‌ترین قراردادها، قرارداد اجاره است بنابراین وکیل باشی برای راحتی شما لیستی از قراردادهای اجاره تنظیم کرده است تا شما با کمترین هزینه آن را دانلود کرده و با مشورت بهترین کارشناسان حقوقی این مسیر را پیش ببرید.

به این نکته توجه داشته باشید که برای تنظیم قرارداد اجاره باید هزینه‌ای را پرداخت کرد که مقدار این هزینه بستگی به عوامل مختلفی دارد؛ اما در نظر داشته باشید هنگام ایجاد شرایط جدید و تغییر و تمدید قرارداد اجاره می‌توانید قرارداد فعلی را پشت نویسی کنید، هزینه پشت نویسی اجاره نامه کمتر از تنظیم قرارداد جدید است.

پشت نویسی قرارداد اجاره

پشت نویسی و یا به عبارتی ظهرنویسی قرارداد اجاره زمانی انجام می‌گیرد که مواردی در اجاره تغییر کرده باشد یا اینکه  موجر و مستاجر قصد تمدید قرارداد اجاره را داشته باشند. ظهرنویسی به دلایل زیر انجام می‌شود که شامل:

  • تغییر مبلغ اجاره بها

 زمانی که مبلغ اجاره بها را به دلایل مختلفی می‌خواهید تغییر دهید باید در پشت نویسی به صورت دقیق مبلغ جدید قید شود.

  • تغییر شرایط قرارداد 

در صورتی که قصد اضافه کردن یا حذف تعهدات موجر یا مستاجر را دارید، باید در پشت نویسی تعهدات جدید ذکر گردد.

  • تغییر تاریخ شروع یا پایان اجاره

هنگامی که موجر و مستاجر تاریخ قرارداد را می‌خواهند تغییر دهند، این موضوع باید در ظهرنویسی قید شود.

  • ثبت وصول چک یا وجه نقد

بیشتر بخوانید  وکیل انحصار وراثت تهران نو ⚖️ 09104241007

از ظهرنویسی می‌توان در جهت ثبت وصول چک یا وجه نقد از مستاجر به عنوان اجاره‌بها استفاده کرد.

در قرارداد پشت نویسی می‌توان هر توافق دیگری که بین موجر و مستاجر شکل گرفته را مکتوب کرد، فقط دقت داشته باشید که شرایط پشت نویسی اجاره‌نامه را رعایت نمایید. به طور مثال ظهرنویسی باید در دو نسخه تنظیم و به امضای طرفین برسد، همچنین باید مشخصات طرفین با تاریخ دقیق ذکر شود.

اعتبار پشت نویسی اجاره نامه

هنگام تنظیم ظهرنویس قرارداد برای طرفین چنین سوالاتی پیش می‌آید که آیا پشت نویسی اجاره‌ نامه اعتبار دارد؟ آیا پشت نویسی اجاره نامه قانونی است؟

 در جواب سوالات شما باید بگوییم از نظر قانون این قرارداد زمانی اعتبار قانونی و حقوقی دارد که شرایط ظهرنویسی به درستی رعایت شده باشد؛ زیرا این پشت نویسی برای ایجاد توافقات و قوانین یا تمدید قرارداد اجاره اصلی انجام می‌گیرد، حتی در بعضی از شرایط پشت نویسی اجاره‌نامه برای فسخ نیز شکل می‌گیرد. برای آشنایی بیشتر با ظهرنویسی یا پشت نویسی تا انتهای این مطلب با ما همراه ما باشید.

نحوه پشت نویسی قرارداد اجاره

این پشت نویسی در شرایطی چون تغییرات جدید و تمدید قرارداد انجام می‌گیرد و می‌توان در یک پاراگراف این تغییرات را مکتوب کرد. به همین دلیل دیگر نیازی به تحریر قرارداد جدید نیست، فقط باید پشت نویسی قرارداد را به صورت صحیح رعایت کنید. برای آشنایی با این ظهرنویسی یک نمونه پشت نویسی اجاره را در ادامه برای شما ارائه می‌دهیم:

مثال یکم:

با توجه به اتمام قرارداد ……….. در تاریخ ……….. در خصوص اجاره یک مغازه توسط ……………….. از ………………. با توجه به توافق طرفین قرارداد جدیدی بین دو طرف منعقد شده و مبلغ ودیعه از ……………………. به ………………… تغییر یافته و اجاره از ……………….. به ……………………… در ماه افزایش/کاهش می‌یابد.

تمامی مفاد قرارداد شماره ……………………… برای این قرارداد برقرار بوده و اگر قرار است تغییری صورت گیرد باید به توافق هر دو طرف صورت گیرد.

امضای طرفین

مثال دوم:

قرارداد اجاره مسکن به شماره …… در تاریخ ….. مابین خانم/آقا ….. و خانم/آقا …… بـه مدت …. سال از تاریخ ….. تا تاریخ ….. با امضای طرفین تمدید می‌شود.

مبلغ پول پیش‌ودیعه این قرارداد اجاره از …… به …. تغییر افزایش/کاهش می‌یابد و مبلغ اجاره بها ماهانه نیز از …… به …… تغییر افزایش/کاهش می‌یابد.

کلام آخر

از شما سپاسگزاریم که تا اینجای این نوشتار همراه ما بودید. همانطور که گفتیم ما در این نوشتار ابتدا قرارداد اجاره را توضیح دادیم، سپس شما را با پشت نویسی قرارداد اجاره آشنا کردیم و از نظر قانون این تمدید قرارداد اجاره را مورد بررسی قرار دادیم. 

امیدواریم این مقاله برای شما مفید و کاربردی بوده باشد. اگر در ارتباط با این موضوع سوال یا پرسشی دارید، می‌توانید از طریق کامنت‌ها یا سامانه چراغ با ما به اشتراک بگذارید.

وکیل در تهران